Kansallinen-
Thaimaan pääministeri Srettha Thavisin tarkasti 9. huhtikuuta 20 klo 9 epävirallisesti Suvarnabhumin lentokentän ollakseen valmiina helpottamaan saapuvia turisteja Songkran-festivaalin aikana.
Aiemmin Srettha oli epävirallisesti tarkastanut Suvarnabhumin lentokentän helmikuussa hitaiden lentoasemapalvelujen jälkeen.
Srettan saapuessa hän tarkasti lähtöselvitysjärjestelmän ja havaitsi, että lentoaseman johto oli parantanut palveluaikojaan Kaiken kaikkiaan lähtölentäjä vietti lentokentällä kolme tuntia saapumisesta lentoonlähtöön verrattuna neljään tuntiin aiemmin.
Lisäksi Srettha tarkasti lentokentän maahanmuuttopoliisijärjestelmän, joka vapautti kasvojen ja sormenjälkien skannauksen thaimaalaisille, koska heidän tiedot olivat jo järjestelmässä. Lähtöjen kokonaiskäsittelyaika lyheni tästä poikkeuksesta 15 minuuttia.
Pol. Kenraalimajuri Choengron Rimpadee, Suvarnabhumin maahanmuuttovirkailijoiden komentaja, kuulemma vahvisti, että maahanmuuttojärjestelmä ei epäonnistu kuten ennen suuren päivityksen jälkeen, jonka suorituskyky parani yleisesti. Saapuvien matkustajien osalta lentoasema pitäisi maahanmuuttotarkastuspisteiden enimmäisodotusajan 45 minuuttiin.
Pol. Kenraalimajuri Choengron lisäsi, että tuleva ja paranneltu Thaimaan maahanmuuttojärjestelmä (TIS) olisi integraatio maahanmuuton ja Suvarnabhumin lentokentän virkailijoiden välillä. TIS odotti Thaimaan kuninkaallisen poliisin hyväksyntää.
Klo 10 jälkeen lähteville matkustajille kerrottiin kuitenkin muodostuneen pitkä jono, sillä vain 28 lentoyhtiöstä 117:stä oli valmiina automaattiseen lähtöselvitysjärjestelmään, jolloin monet matkustajat joutuivat odottamaan pitkässä jonossa lentoyhtiöiden tiskipalveluissa. Suvarnabhumin johtajan Kittipong Kittikachornin mukaan.
Kaiken kaikkiaan Srettha oli tyytyväinen lentoasemapalveluun ja uskoi, että heinäkuussa lentoasemajärjestelmää kokonaisuutena parannettaisiin huomattavasti.