Medical Bytes Thailand Numero 103: Mikä on vialla thaimaalaisen lääketieteen kanssa

Seuraava on vieraiden mielipideartikkeli Doc Martynilta. Hänen mielipiteensä ja neuvonsa ovat täysin hänen omiaan, eivätkä välttämättä ole The Pattaya News Company Limitedin mielipiteitä. Hänen yhteystietonsa löytyvät artikkelin lopusta.

1. Perinteinen thaimaalainen lääketiede (TTM) on kattotermi viidelle kokonaisvaltaiselle ja luonnolliselle lähestymistavalle terveydenhuoltoon, nimittäin: sisätauti, ulkoinen lääketiede, henkilääketiede, ennustaminen ja buddhalaisuus. Vuosisatojen ajan näiden viiden lähestymistavan kehitys vastasi läheisesti lännen lääketieteen kehitystä:

Sisätautien: Yrttien käyttö ja ruokavalio.

Tätä lähestymistapaa käytettiin lännessä ennen kuin tieteestä tuli länsimaisen lääketieteen perusta. Hoidot ovat edelleen naturopaattien ja vaihtoehtoterapeuttien alaa.

Ulkoinen lääketiede: Manipulointi, kuppaus, hieronta ja yrttien ulkoinen levitys jne.

Tätä terapiamuotoa harjoitettiin lännessä. Se on nyt fysioterapeuttien ja kiropraktikkojen käsissä.

Hengellinen lääke: Amuletteja ja Sak Yan -tatuointi henkistä suojaa ja apua paranemiseen.

Amuletit on tarkoitettu suojelemaan pahoja henkiä vastaan.

Amuletteja käytetään lännessä; rukoushelmet, kaikkialla esiintyvä katolinen symboli Jeesuksesta ristillä, juutalainen Mezuzah, joka suojaa kotia.

Sak Yan tatuointi, katso kuva 1. Useimmat baaritytöt Thaimaassa ovat koristeltu näillä tatuoinneilla. Ne heijastavat tatuoidun toiveita; esim. onnea, hyvää terveyttä jne. Perinteisen thaimaalaisen tatuoijan tatuoimissa tatuoinneissa on henkilökohtainen malli, joka on muotoiltu kohteen syntymäajan ja -ajan perusteella.

Samoin lännessä on käytetty symbolista tatuointia vuosisatojen ajan.

Ennustaminen: Etsiä tietoa tulevaisuudesta tai tuntemattomasta yliluonnollisin keinoin. Lännessä tätä kutsutaan meditaatioksi.

Buddhalaisuus: TTM:n mielenterveysala, katso kuva 2. Filosofia: Terve olemassaolo riippuu elämän neljästä elementistä; Maa, vesi, tuuli ja tuli, jotka säilyvät täydellisessä tasapainossa ja harmoniassa. Sairaus syntyy, kun tämä tasapaino menetetään.

western tiede ei tue tätä filosofiaa. Tieteellinen prosessi perustuu toistettaviin todisteisiin, ei filosofiseen oppiin. Empiirinen näyttö menee teorian ja logiikan edelle. Tieteen käyttöönotto lännessä ennusti TTM:n ja länsimaisen lääketieteen erottamista.

2. Länsimainen lääketiede saapui Siamiin ensimmäisen kerran vuonna 1686. Ensimmäinen valtion rahoittama thaimaalainen sairaala, Siriraj-sairaala, rakennettiin vuonna 1887. Kuningas (Rama V) Chulalongkorn Memorial Hospital valmistui vuonna 1914 ja perustettiin Chulalongkornin yliopisto, jonka tiedekunta Lääketiede, vuonna 1916.

TTM poistettiin Thaimaan lääketieteen opetussuunnitelmasta vuonna 1915.

Ranskan ja Portugalin hallitusten avustuksella kuningas Prajadhipok (Rama V11, viimeinen ehdoton Thaimaan hallitsija, 1926-1935) toi länsimaisen perusterveydenhuollon Thaimaahan. Hän perusti yli 102 sairaalaa, nimeltä Healing Halls.

Mutta kahden maailmansodan, vuoden 1932 Thaimaan vallankumouksen, Rama V11:n luopumisen vuonna 1935 ja 10 vallankaappauksen jälkeen vuosina 1947-2014 länsimaisen lääketieteen kasvu Thaimaassa oli ymmärrettävästi hidasta.

3. On kaksi näkyvää syytä, miksi thaimaalaisten koulutettujen lääkäreiden suorituskyky jää alle tason:

Syy 1: Heidän lääketieteellisen koulutuksensa on rajoitettu: Länsimaisten standardien mukaan thaimaalainen lääketieteellinen koulutus katsotaan riittämättömäksi. Thaimaan koulutetuilta lääkäreiltä puuttuu perus- ja välttämätön koulutus täydellisen sairaushistorian keräämiseen ja riittävän fyysisen tutkimuksen suorittamiseen, joka on osa lääketieteen taidetta. 91 % diagnooseista voidaan tehdä pelkästään historian ja tutkimuksen perusteella (viite: JR Hampton: Anamneesin keräämisen, fyysisen tutkimuksen ja laboratoriotutkimuksen suhteellinen panos avohoitopotilaiden diagnoosiin ja hoitoon: BMJ, toukokuu 1975).

Ilman lisäkoulutusta ja tutkintoja thaimaalainen lääketieteen tutkinto ei anna thaimaalaisen lääkärin työskennellä itsenäisesti lännessä.

Monet thaimaalaiset lääkärit hakeutuvat lisäkoulutukseen ulkomailta, jos heille annetaan mahdollisuus. Luonnollisesti mieslääkärit pääsevät tähän koulutukseen todennäköisemmin kuin naispuoliset kollegansa. Proseduurillisesti he palaavat erinomaisina lääkäreinä valitsemallaan tieteenalalla, mutta heiltä saattaa puuttua taito hoitaa potilasta kokonaisuutena.

Kun nämä ulkomailla koulutetut lääkärit palaavat Thaimaahan, heillä on tapana etsiä töitä suuriin yksityisiin sairaaloihin, joissa he nauttivat Hi So -statuksestaan, lääketieteellisestä kyvystään ja Mercedesstään.

Vain harvat ovat altruisteja ja palaavat julkiseen järjestelmään, josta he ovat tulleet. Ne, jotka tekevät, ovat yleensä poikkeuksellisia lääkäreitä.

Syy 2: Heidän kulttuurinen ennakkoluulonsa. Merkittävä osa thaimaalaista perinnettä lepää konfutselaisessa ideologiassa (Ruismi). Kiinassa Konfutse (Kong Fuzi. 551-479eKr), katso kuva 3, puolusti hänen konfutselaisuuden viittä uskomusta, joihin sisältyi käsite "kasvot".

Kasvot pyörivät itsensä kieltämisen (itsensäkiellon) ympärillä, kun ihmiset luopuvat yksilöllisyydestään keskittyäkseen velvollisuuksiinsa yhteiskuntaa kohtaan. Kungfutselaisuuden vallitessa itsensä kieltämisen jälkeen kaikki kohtelevat alamaisia ​​ystävällisesti ja kunnioittavasti. Tässä filosofiassa onnellisuus ei toteudu henkilökohtaisen menestyksen ja aineellisten nautintojen kautta, kuten lännessä, vaan inhimillisten asioiden kautta; sovittelu itsensä, perheen ja yhteisön kanssa.

6. Kungfutse sanoi: "Kasvojen menettäminen on huonoa", "Jonkun saaminen menettää kasvonsa on anteeksiantamatonta".

Kasvojen käsite on anti-intellektuaalinen ja kasvoilla on kauheita vaikutuksia.

John Gutherin "Essays about the East" mukaan: "Kasvot tarkoittivat sitä, että kukaan ei uskaltanut ottaa riskiä, ​​ei koskaan ottaa älyllistä uhkapeliä eikä puukotusta pimeässä; koska epäonnistuminen aiheuttaisi kasvojen menettämisen ja siitä johtuvan henkilökohtaisen häpeän ja pilkan. Hyväksyessään tällaisen opin; ei koskaan olisi kiinalaista Thomas Edisonia tai kiinalaista Henry Fordia tai kiinalaista Albert Einsteinia..

7. Nykyajan lääketieteessä kasvoilla ei ole paikkaa. Se on sekä sopimatonta että haitallista, koska riittämättömästi koulutetut thaimaalaiset lääkärit piiloutuvat Hi So -statuksensa ja -kasvonsa taakse, eivätkä koskaan opi virheistään.

Ylimääräinen kulttuurinen ongelma thaimaalaisten lääkäreiden kanssa on thaimaalaisen potilaan sopimaton kunnioitus lääkäriä kohtaan: Useimmiten thaimaalaiset potilaat hyväksyvät lääkärinsä lausunnon kyselemättä ja tyypillisesti he eivät saa kyseenalaistaa lääkäriään. Sitten he noudattavat ahkerasti hoitosuosituksiaan kyselemättä.

Mutta puutteellisen koulutuksensa vuoksi thaimaalaisilla lääkäreillä ei ole olennaisia ​​taitoja, mikä tekee heistä alttiita virheille.

8. "Mikä thaimaalaisessa lääketieteessä on vikana?"

Ongelma 1: Kuten todettiin, thaimaalaisten lääkäreiden diagnosointiprosessissa kokema vaikeus johtuu heidän koulutuksensa puutteesta lääketieteen alalla. He luottavat voimakkaasti lääketieteen tieteeseen; patologiset ja radiologiset tutkimukset, miksi thaimaalaiset lääkärit tavoittelevat tällaisia ​​pyyntölomakkeita usein ennen kuin potilas on istuutunut. Kuitenkin, kuten aiemmin todettiin; 91 % diagnooseista voidaan tehdä pelkästään historian ja tutkimuksen perusteella, jolloin tieteellistä tutkimusta ei tarvita.

Tämä ei ole lääkäreiden vika. Se on heidän vaarantuneen ja rajallisen koulutuksensa vika, josta on tullut hallituksen vastuulla.

Viranomaisten on ymmärrettävä tämä puute ja käytettävä länsimaisia ​​koulutettuja lääkäreitä lääketieteen opettamiseen. Mutta on olemassa este: kasvot. Olen tarjonnut palveluitani ilmaiseksi, mutta tarjoukseni on jäänyt huomiotta.

Ongelma 2: Kulttuurinen ennakkoluulo: Thaimaan hallitus on vahvasti sitoutunut lääketieteelliseen matkailuun. Sekä thaimaalaiset potilaat että kansainväliset potilaat eivät saa ansaitsemaansa pätevää ja riittävää lääketieteellistä hoitoa ennen kuin Thaimaan lääketieteelliset koulut tuottavat lääkäreitä, jotka jättävät syrjään 2500 vuotta vanhan konfutselaisuuden filosofian.

Postiskripti: varten sinun tietosi, Olen sisällyttänyt lännen hyväksymän Hippokrateen valan ja buddhalaisten lääkäreiden vannoman Vejjavatapada-valan. Molemmat valat laadittiin 3rd vuosisadalla eaa. Siinä on merkittävä ero.

Hipokraattinen vala, suunnilleen eKr. 3rd luvulla:

Vannon täyttäväni parhaan kykyni ja harkintani mukaan tämän liiton:

"- Kunnioitan niiden lääkäreiden kovalla työllä saavutettuja tieteellisiä saavutuksia, joiden jalanjäljissä kuljen, ja jaan mielelläni sellaista tietämystä, joka minulla on, niille, jotka seuraavat.

- Aion soveltaa sairaiden hyväksi kaikkia tarvittavia toimenpiteitä välttäen niitä kaksoisansaa, ylihoidon ja terapeuttisen nihilismin.

-Muistan, että lääketieteessä on myös taidetta, ja että lämpö, ​​myötätunto ja ymmärrys voivat painaa enemmän kuin kirurgin veitsen tai kemistin lääkkeen.

-En häpeä sanoa "en tiedä", enkä jätä kutsumatta kollegoitani, kun toisen taitoja tarvitaan potilaan toipumiseen.

-Kunnioitan potilaideni yksityisyyttä, sillä heidän ongelmiaan ei kerrota minulle, jotta maailma tietäisi.

– Etenkin elämän ja kuoleman asioissa minun on asettava varovasti. Jos se annetaan minulle hengen pelastamiseksi, kiitos. Mutta voi myös olla vallassani ottaa henki; tämä mahtava vastuu on kohdattava suurella nöyryydellä ja tietoisuudella omasta heikkoudestani.

– Ennen kaikkea en saa leikkiä Jumalalla.

-Muistan, että en hoida kuumekorttia, syöpäkasvetta, vaan sairasta ihmistä, jonka sairaus voi vaikuttaa henkilön perheeseen ja taloudelliseen vakauteen. Vastuulleni kuuluvat nämä liittyvät ongelmat, jos haluan hoitaa sairaita riittävästi.

-Estän sairauksia aina kun voin, sillä ennaltaehkäisy on parempi parantaa.

-Muistan, että pysyn yhteiskunnan jäsenenä, jolla on erityisiä velvollisuuksia kaikkia lähimmäisiäni, mielen ja ruumiin ääniä sekä sairaita kohtaan.

-Jos en riko tätä valaa, saanko nauttia elämästä ja taiteesta, kunnioitettuna eläessäni ja tulla muistetuksi kiintymyksellä sen jälkeen.

- Saanko aina toimia kutsumukseni hienoimpien perinteiden säilyttämiseksi ja kokea pitkään apuani hakevien parantamisen iloa.

Vejjavatapada, buddhalaisen lääkärin vala, noin 3 eaard vuosisadalla, on buddhalaisten lääkäreiden ja muiden sairaiden parissa työskentelevien ammattilaisten vannottava vala:

Herra sanoi: "Terveys on suurin voitto." Hän sanoi myös: "Sen, joka palvelisi minua, tulee palvella sairaita."

Minäkin ajattelen, että terveys on suurin voitto, ja palvelisin Buddhaa.

Siksi:

(A) Käytän taitojani palauttaakseni kaikkien olentojen terveyden myötätuntoisesti, myötätuntoisesti ja tarkkaavaisesti.

(B) Pystyn valmistamaan lääkkeet hyvin.

(C) Tiedän, mikä lääke sopii ja mikä ei. En anna sopimatonta, vain sopivaa.

(D) Palvelen sairaita rakkauden mielellä, en hyödynhalusta.

(E) Pysyn liikkumattomana, kun joudun käsittelemään ulostetta, virtsaa, oksentelua tai sylkeä.

(F) Pystyn aika ajoin ohjaamaan, inspiroimaan, innostamaan ja kannustamaan sairaita Opetuksella.

(G) Vaikka en pystykään parantamaan potilasta oikealla ruokavaliolla, oikealla lääkityksellä ja hoitotyöllä, palvelen häntä silti myötätunnosta.

Lisäys: Viimeisten 6 vuoden aikana Buriramissa asuvana eläkkeellä olevana lääkärinä tarjosin toisia mielipiteitä kaikista lääketieteellisistä asioista. Muutin hiljattain Pattayalle. Kuten tässä tapauksessa, jos asut Pattayan ulkopuolella, tarjotaan puhelinneuvontaa. Avuksi; ota yhteyttä minuun, tohtori Martyn, Facebookissa tai soita Daolle numeroon 095 414 8145.

Tilaa
Adam Judd
Adam Judd on TPN Median osaomistaja joulukuusta 2017 lähtien. Hän on kotoisin Washington DC:stä, Amerikasta, mutta on asunut myös Dallasissa, Sarasotassa ja Portsmouthissa. Hänen taustansa on vähittäiskaupan, henkilöstöhallinnon ja toiminnanohjauksen parissa, ja hän on kirjoittanut uutisista ja Thaimaasta useiden vuosien ajan. Hän on asunut Pattayalla kokopäiväisenä asukkaana yli yhdeksän vuotta, on paikallisesti tunnettu ja vieraillut maassa säännöllisesti yli vuosikymmenen ajan. Hänen täydelliset yhteystietonsa, mukaan lukien toimiston yhteystiedot, löytyvät alla olevalta Ota yhteyttä -sivultamme. Tarinoita lähetä sähköpostia osoitteeseen Editor@ThePattayanews.com Tietoja meistä: https://thepattayanews.com/about-us/ Ota yhteyttä: https://thepattayanews.com/contact-us/