Thaimaa-
Äskettäin uutisoi tarina Pattayan ravintolan omistajasta, joka on nostanut syytteen Facebook Meal -arvosteluryhmän näkyvää jäsentä vastaan negatiivisen arvion antamisesta. Me Pattaya Newsissa emme aio nimetä kumpaakaan osapuolta tai mennä yksityiskohtiin (myös juridisista syistä), mutta kommentoimme tilannetta yleisesti, koska se aiheuttaa paljon keskustelua paikallisilla ilmoitustauluilla. Vaikuttaa siltä, että suurin osa kommentoijista ei ole tietoinen Thaimaan lainsäädännöstä tai ei hyväksy sitä. Olit sitten samaa mieltä tai et, se ei muuta sitä tosiasiaa, että se ON laki.
Ensinnäkin useimmat thaimaalaiset ilmoitustaulun pitkäaikaiset lukijat huomaavat, että useimmat heistä ovat voimakkaasti moderoituja eivätkä salli nimiä ja häpeää, negatiivisia arvosteluja tai panettelua. Tämä johtuu siitä, että kyseinen verkkosivusto voi myös olla osapuolena kunnianloukkauksesta ja panettelusta aiheutuneisiin oikeudellisiin syytteisiin. Useimpia kommenttiosioita (mukaan lukien omamme) valvotaan ja valvotaan voimakkaasti, jotta varmistetaan, että panettelu, kunnianloukkaus ja kaikki hallitusta kritisoiva ei ole sallittua. Sillä ei ole väliä, onko maassasi sananvapaus vai voitko lähettää kotiin mitä haluat. Näin ei ole tässä tapauksessa.
Toiseksi, useimmat Thaimaan lait suosivat yrityksen omistajaa tai vuokranantajaa, eivät kuluttajaa tai vuokralaista. Länsimaissa tämä on yleensä päinvastainen. Jälleen kerran, oletko samaa mieltä tai et, tämä on Thaimaan laki.
Kolmanneksi, Thaimaassa kunnianloukkaus/herjaus on sekä siviili- että rikosrikos. Katsotaanpa lakia:
Tässä on Siam Legalin luvalla varsinainen kunnianloukkaukselle kirjoitettu laki:
Osaston koodi: 0326 – 0333
Rikoslaki
ERITYISET RIKOKSET
OSASTO XI
RIKKOUS VAPAUTTA JA MAINETTA VASTAAN
Yksinkertaisesti sanottuna, jos vahingoitat henkilön mainetta, mukaan lukien hänen liiketoimintansa kolmannen osapuolen edessä (IE. Viestitaulu tai Facebook-ryhmä), rikot lakia ja sinua uhkaa kaksi vuotta vankeutta. Tämä yhdessä tietokonerikoslain kanssa tekee yrityksestä tai yksityishenkilöstä herjaavan ja kunniaa loukkaavan arvion julkaisemisen lain vastaista. Tästä syystä arvostelusivustoja on niin vähän, Thaimaa ei huuda, ja yleinen mielipidetuomioistuin on täällä harvinaista. Jopa negatiivisesta postauksesta tykkääminen tai negatiivisen Facebook-kommentin kirjoittaminen voi ja ON saattanut ihmiset vaikeuksiin.
Entä jos yritystä koskevat väitteet ovat totta? Thaimaassa sillä ei ole väliä. Tärkeää on, jos se vahingoittaa toisen henkilön tai yrityksen mainetta julkisesti (Face), ellei se hyödytä yleisöä kokonaisuudessaan. Jos kyseessä on yksityisasia vaikkapa aamiaisen laadusta ravintolassa ja asiakas tekee siitä ison ongelman koko facebookissa ja twitterissä, kun sen olisi pitänyt olla yksityisasia joko omistajan ja asiakkaan välillä tai tuoda pienelle. tarvittaessa tuomioistuimessa, asiakas on väärässä. Syy, miksi monet ihmiset kamppailevat tämän kanssa tietyillä ilmoitustauluilla, on päinvastoin kuin länsimaissa. Tämä on kuitenkin jälleen Thaimaan laki.
Katsotaanpa lyhyesti tietokonerikoslakia ja sitä, miten tämä koskee henkilöä, joka tekee negatiivisen arvion yrityksestä tai henkilöstä:
Tietokonerikoslaki
Panjaus- ja kunnianloukkauslakien täytäntöönpanokelpoisimmat osat tulevat tietokonerikoslaista. Vuonna 2007 hyväksytty ja hiljattain tarkistettu laki sanoo, että Sen lisäksi, että henkilö, joka kirjoittaa kunniaa loukkaavia kommentteja, ei ole vastuussa niistä, vaan myös mitä tahansa verkkosivustoa, verkkovastaavaa tai ketään muuta pidetään tiedon "välittäjänä", joka ei tee mitään ilmoittaakseen tai poistaakseen niitä. Olemme tietoisia täällä Pattaya Newsissa, että Facebook-ryhmä, jossa tämä julkaistiin, todellakin poisti materiaalin. Pelkästään arvosteluryhmän isännöiminen tai pitäminen ilman huolellista valvontaa voi kuitenkin saada sinut vaikeuksiin. Itse asiassa jopa tykkääminen viestistä, jossa joku on tehnyt kielteisen arvion, voi saada sinut myös laillisesti vastuuseen.
Ole siis varovainen mahdollisesti vastenmielisen materiaalin "tykkäämisessä" tai "jakamisessa", sillä et halua itse jäädä jumiin Thaimaan ilkeiden oikeudenkäyntien päähän!
Vaikka on hyvä pointti, että tietokonerikoslaki otettiin alun perin käyttöön monarkian suojelemiseksi eikä järkyttyneen asiakkaan ja vihaisen paikallisen yrityksen omistajan välisten pienten asioiden vuoksi, me täällä The Pattaya Newsissa neuvomme ratkaisemaan ongelman yksitellen. johto sen sijaan, että "räjäyttäisi" heidät sosiaalisessa mediassa. Jos sitä ei voida ratkaista ja se on vakava ongelma, niin oikeusjärjestelmä on sitä varten.
Toivottavasti tämä on opettavaista ihmisille.