BANGKOK (Reuters) - Thaimaa on laatinut suuntaviivat kyytipalveluyritysten sääntelemiseksi ja pyrkii laillistamaan palvelut maaliskuuhun 2020 mennessä, liikenneministeriö kertoi perjantaina.
Ajoneuvonjakopalveluita on Thaimaan laillisella harmaalla alueella, ja poliisi pysäyttää rutiininomaisesti kuljettajia ja määrää sakkoja, koska he eivät ole asianmukaisesti rekisteröityjä.
Ohjeet edellyttävät, että yksityisautot on rekisteröitävä ja varustettava GPS-järjestelmällä, liikenneministeriö sanoi lausunnossaan. Kuljettajat tarvitsevat julkisen ajokortin.
Kuljetuspalveluyritysten on varmistettava kuljettajien henkilöllisyys ja ylläpidettävä 24 tunnin valituskeskusta, ministeriö sanoi.
"Meidän on tarkasteltava, mikä on mahdollista lain puitteissa antaaksemme yleisölle valinnanvaraa - ei lisätä kilpailua taksien kanssa järjestelmässä", apulaiskantsinainen sihteeri Jirut Wisansitr sanoi Reutersille.
Kyytivarauspalvelut ovat suosittuja 67 miljoonan asukkaan maassa, koska ne ovat joskus halvempia ja vähemmän todennäköisesti kieltäytyvät kuljettamasta matkustajia määränpäähänsä kuin tavalliset taksit, mutta ne ovat ärsyttäneet perinteiset taksinkuljettajat.
Ehdotetut muutokset tulevat sen jälkeen, kun Bhumjaithai-puolue kampanjoi tämän vuoden vaaleissa lupaamalla laillistaa kyytipalvelut. Puolue sai tarpeeksi paikkoja liittyäkseen koalitiohallitukseen ja sai vastuun liikenneministeriöstä.
Jotkut kyytipalveluyritykset ovat toimineet Thaimaan sääntelemättömillä markkinoilla muutaman vuoden ajan.
Singaporelainen Grab tarjoaa kyytiä autoilla ja moottoripyörillä, kun taas sen kilpailija Get, Indonesian Go-Jekin yksikkö, tarjoaa vain moottoripyöräajelua.
Thaimaalaiset yritykset ovat myös investoineet kyytiin jakaviin startup-yrityksiin.
Lähde: Reuters