Pattaya on julkistanut suunnitelmansa liikenneruuhkien poistamiseksi rakentamalla kaupunkiin neljä monorail-linjaa alkaen 9.9 kilometriä pitkän "Green Line" -reitin rakentamisesta, joka yhdistää tulevan suurnopeusjuna-aseman Bali Hain laiturille.
Pattaya Cityn rautatien kehittämishankkeen toteutettavuustutkimuksesta ja ympäristövaikutusten arvioinnista (YVA) järjestettiin hiljattain julkinen kuulemistilaisuus. Kokouksen puheenjohtajana toimi Pattayan apulaispormestari Manote Nongyai, ja paikalliset asukkaat sekä yksityisen ja julkisen sektorin edustajat osallistuivat kuuntelemaan ja antamaan palautetta Pattayan kaupungin hallinnon rakentamisen etenemissuunnitelmasta.
Kaupungintalo esitteli kokouksessa yleisölle ehdotukset neljästä yksiraiteisesta reitistä, jotka ovat vihreä, keltainen, violetti ja punainen linja, sekä ehdotetut huolto- ja palvelukeskusten paikat. Vihreä linja asetetaan etusijalle, mikä mahdollistaa kätevän pääsyn Pattayan rannalle Don Mueang-Suvarnabhumi-U-Tapao-suurnopeusjunaa pitkin matkustaville. Linjalla on 13 asemaa, ja se kulkee suurnopeusjuna-asemalta Bali Hain laiturille, mikä helpottaa matkailijoiden nousemista Koh Laniin suuntautuvaan veneeseen.
Kehitysprojekti toteutetaan kolmessa vaiheessa. Ensimmäinen vaihe (2021-2026) keskittyy vihreän linjan rakentamiseen Yellow Line -linjan rinnalle, kaksiraiteiselle rautatiehankkeelle, joka yhdistää Chon Burin ja Sattahipin alueen maakunnan eteläosassa. Purple Line rakennetaan toisessa vaiheessa (2027-2031), joka yhdistää Nong Pruen kunnan Muang Pattaya 8 Schooliin Bang Lamungin alueella. Kolmannessa vaiheessa (2032-2036) rakennetaan Red Line, joka kulkee East National Sports Training Centeristä Chaiyaphruek 2 Roadilla Dolphin Roundaboutiin.
Yli 80 % julkiseen kuulemiseen osallistuneista oli myös sitä mieltä, että yksiraiteinen järjestelmä sopisi parhaiten Pattayan kaupunkiin.
Edellinen on Thaimaan hallituksen PR-osaston lehdistötiedote.