Op-Ed: Supply Chains in Kaakkois-Aasia

Nopeasti muuttuvassa maailmassa, jossa globaalit ongelmat, kuten Covid-19-pandemia, Venäjän ja Ukrainan välinen sota sekä Yhdysvaltojen ja Kiinan kauppasota, ovat häirinneet tavaroiden liikkumista, yritykset maailmanlaajuisesti haluavat vahvistaa ja monipuolistaa toimitusketjujaan.  

Kahden suurimman perushyödykevalmistajan välinen konflikti on johtanut energia- ja elintarvikekriisiin, jossa energian hinnat ovat korkeita ja ruokapula.

Kaakkois-Aasia on noussut houkuttelevaksi keskukseksi globaaleille yrityksille, jotka voivat siirtää tuotantokapasiteettiaan. Tämä johtuu ensisijaisesti alhaisemmista työvoimakustannuksista ja yhdestä nopeimmin kasvavista kuluttaja- ja vähittäismarkkinoista maailmanlaajuisesti.

Esimerkiksi työvoimavaltaisilla aloilla toimitusketjuissa on tapahtunut liikkeitä Kiinasta ASEAN-maihin.

ASEANin odotetaan nousevan neljänneksi suurimmaksi taloudeksi ennen seuraavaa vuosikymmentä.

On myös huomionarvoista, että Kaakkois-Aasian kauppa on nyt 30 prosenttia korkeampi kuin pandemiaa edeltävä taso. Kaakkois-Aasian toimitusketjut ovat epäilemättä osoittautuneet kestäviksi ja monipuolisiksi.

Kaakkois-Aasian kaupan tulevaisuus tulee olemaan vahvasti riippuvainen sen eurooppalaisten ja aasialaisten kumppanien välisistä suhteista. ASEAN-maat ovat myös päättäneet investoida kauppasatamiinsa ja hyödyntää digitalisaatiota kilpailuetunsa lisäämiseksi.

Kestävä kehitys on keskeinen teema myös Kaakkois-Aasian maille, kun ne pyrkivät vähentämään hiilidioksidipäästöjä rakentamalla sähköajoneuvojen toimitusketjuja.

Joulukuussa 2022 sekä ASEANin että Euroopan unionin johtajat osallistuvat huippukokoukseen, jossa keskustellaan kaupan ja toimitusketjun asioista. Molemmat ryhmittymät uskovat voivansa tehdä tiiviimpää yhteistyötä kaupan alalla ja olla keskeisessä asemassa toistensa toimitusketjuissa.

Yhdistyneiden kansakuntien mukaan ASEAN on yksi EU:n suurimmista kauppakumppaneista, sillä sen tavara- ja palvelukauppa vuonna 250 oli 2021 miljardia dollaria.

Euroopan unioni on allekirjoittanut vapaakauppasopimukset ASEAN-maiden Vietnamin ja Singaporen kanssa. Blokki pyrkii edelleen kauppasopimuksiin muiden Kaakkois-Aasian maiden kanssa ja toivoo lopulta saavansa vapaakauppasopimuksen koko Asean-blokin kanssa.

Alueellisen kattavan talouskumppanuussopimuksen allekirjoittivat marraskuussa 2020 kaikki ASEanin maat ja 5 Aasian maata eli Australia, Kiina, Japani, Uusi-Seelanti ja Etelä-Korea.

Sopimusmaat yhdistävät ja jakavat asiantuntemustaan ​​maatalouden, valmistuksen ja teknologian aloilta. He hyötyvät myös Chinese Belt and Road Initiativen rahoituksesta ja hyödyntävät sen viestintä-, energia- ja kuljetuspalveluja.

Sopimus astui voimaan tammikuussa 2022, ja se kattaa noin kolmanneksen maailman väestöstä. Brookings Institution uskoo, että ASEAN ansaitsee 19 miljardia dollaria vuodessa kauppasopimuksesta ja lisää 500 miljardia dollaria maailmanlaajuiseen kauppaan tämän vuosikymmenen loppuun mennessä.

Kiinan äskettäin kehitetty Land-Sea Corridor yhdistää Kiinan ja Kaakkois-Aasian.

Tämä kauppareitti on mahdollistanut 216,000 30 vakiokontin kuljetuksen, mikä mahdollistaa tavarakaupan kasvun käytävän kautta 6 prosenttia vuoden 2022 ensimmäisen kuuden kuukauden aikana.

Maa-meri-käytävä edistää Kiinan ja Kaakkois-Aasian välistä kauppayhteistyötä.

Tämä kauppakohta hyödyntää suhteellisia etuja ja luo mukavuutta, mikä säästää arvokasta aikaa ja kustannuksia. Vielä tärkeämpää on, että käytävä yhdistää 319 satamaa kansainvälisesti.

Kun merenkulkuala kukoistaa ennätysmäärillä, Kaakkois-Aasian maat pyrkivät kehittämään satamainfrastruktuuriaan.

Singaporen Tuas Mega Port avattiin äskettäin, ja siitä tulee kansainvälisesti suurin täysin automatisoitu satama. Tämä 20 miljardin dollarin infrastruktuuri vahvistaa Singaporen mainetta kansainvälisen kaupan keskuksena.

Digitaalista muutosta hyödyntäen satama hyödyntää tekoälyä ja koneoppimista monimutkaisten tietojen analysointiin ja kuljetusten nopeuttamiseen.

Esimerkiksi kontteja kuljetetaan ympäri satamaa kuljettamattomilla ajoneuvoilla.

Singapore on myös hyödyntänyt muita digitaalisia ratkaisuja toimitusketjujen optimoimiseksi.

Singaporen viestintä- ja tietoministeri Josephine Teo lanseerasi kesäkuussa 2022 SGTraDexin, yhteisen digitaalisen alustan, joka mahdollistaa saumattoman tiedonvaihdon. Tämä lisää merkittävästi tehokkuutta ja näkyvyyttä.

Samoin Vietnam on käynnistänyt uuden yleissuunnitelman merisatamiensa kehittämiseksi.

Merisatamat ovat Vietnamin talouden merkittäviä tekijöitä, koska se hallinnoi 90 prosenttia maan tuonnista ja viennistä. Tällä hetkellä Vietnamilla on 25 kansainvälistä laivareittiä ja se on houkutellut kansainväliset satamaoperaattorit investoimaan ja kehittämään Vietnamin satamainfrastruktuuria.

Uuden yleissuunnitelman tavoitteena on vähentää ruuhkia ja parantaa satamainfrastruktuurin kilpailukykyä ja tehokkuutta. Tämä tapahtuu samalla kun hyödynnetään tiedettä ja teknologiaa sekä modernisaatio ja teollistuminen.

Vietnamin hallitus keskittyy ensisijaisesti Mekongin suistoalueen satamainfrastruktuurin parantamiseen.

ASEAN-maat ovat alkaneet kehittää sähköautojen toimitusketjuja saavuttaakseen ilmastonmuutos- ja kestävyystavoitteet hiilestä taloutta.

Indonesia ja Thaimaa ovat houkuttelevia paikkoja autonvalmistustehtaiden perustamiselle valtion kannustimien, ammattitaitoisen työvoiman ja oikeanlaisen teknologisen infrastruktuurin ansiosta.

Ensimmäisellä on maailman suurimmat nikkelivarannot, jotka ovat sähköajoneuvojen akkujen valmistukseen tarvittavia raaka-aineita. Indonesian hallitus on tehnyt yhteistyötä LG Energy Solutionin ja Hyundai Motor Manufacturingin kanssa kehittääkseen sähköajoneuvojen akkutehtaan.

Thaimaa on sähköajoneuvojen tuotannon edelläkävijä, ja sillä on oikea ekosysteemi ja infrastruktuuri.

Thaimaa toivoo rakentavansa 12,000 30 sähköauton latausasemaa, ja sähköajoneuvojen tuotannon ennustetaan muodostavan XNUMX prosenttia Thaimaan kokonaisautotuotannosta tämän vuosikymmenen loppuun mennessä.

Hyundai perustaa Singaporeen tutkimus- ja kehityskeskuksen tutkiakseen älykkäitä ja kestäviä autoratkaisuja sekä kehittääkseen nykyaikaisia ​​ja monimutkaisia ​​teknologioita.

Kun Kaakkois-Aasia toipuu pandemiasta, sekä digitalisaation että kestävyyden hyödyntäminen on ratkaisevan tärkeää talouskehityksen ja kaupan kannalta.

Kirjoittajan nimi: Ong Bo Yang

Elämäkerta

Olen tällä hetkellä maisteriopiskelija, pääaineenani ohjelma- ja projektihallinnan maisteri Warwickin yliopistossa.

Olen kirjoittanut 20 julkaisua 12 ASEAN-sanomalehteen, mukaan lukien Kambodžan The Phnom Penh Post, Filippiinien Daily Tribune, Singaporen The Business Times, Thaimaan Bangkok Post ja Vietnamin VNExpress.

Tilaa
Adam Judd
Adam Judd on TPN Median osaomistaja joulukuusta 2017 lähtien. Hän on kotoisin Washington DC:stä, Amerikasta, mutta on asunut myös Dallasissa, Sarasotassa ja Portsmouthissa. Hänen taustansa on vähittäiskaupan, henkilöstöhallinnon ja toiminnanohjauksen parissa, ja hän on kirjoittanut uutisista ja Thaimaasta useiden vuosien ajan. Hän on asunut Pattayalla kokopäiväisenä asukkaana yli yhdeksän vuotta, on paikallisesti tunnettu ja vieraillut maassa säännöllisesti yli vuosikymmenen ajan. Hänen täydelliset yhteystietonsa, mukaan lukien toimiston yhteystiedot, löytyvät alla olevalta Ota yhteyttä -sivultamme. Tarinoita lähetä sähköpostia osoitteeseen Editor@ThePattayanews.com Tietoja meistä: https://thepattayanews.com/about-us/ Ota yhteyttä: https://thepattayanews.com/contact-us/