Lehdistötiedote: sihteeri Antony J. Blinken lehdistötilaisuudessa

KUVA: Thaimaan kuningaskunnan ulkoministeriö

Seuraava on Yhdysvaltain ulkoministeriön lehdistötiedote. Sisällä olevat lausunnot ovat omiaan.

SIHTEERI BLINKEN:  Hyvää iltapäivää kaikki. On ihanaa palata Thaimaahan. Meillä oli muutama kuukausi sitten suunniteltu matka, joka viivästyi COVIDin takia, joten olen vihdoin iloinen, että pääsin tänne. Ja keskustellessani varapääministeri ja ulkoministeri Donin kanssa pohdin, että ensimmäisen kerran olin täällä itse asiassa vuonna 1980, eli 42 vuotta sitten.

Kuten sanoin allekirjoitettaessa, että meillä oli aiemmin tänään yhteisymmärryspöytäkirja varapääministerin kanssa, maidemme välisten suhteiden vahvuus on siinä, kuinka kehitämme jatkuvasti vastataksemme kansamme tarpeisiin ja vastata kohtaamiimme haasteisiin.

Työskentelemme yhdessä taloutemme elvyttämiseksi, keskeinen aihe tapaamisissani pääministerin ja varapääministerin kanssa. Meillä on sama tavoite: kasvun edistämisen lisäksi pyrimme varmistamaan, että se luo mahdollisuuksia kaikille työntekijöillemme.

Teemme tämän yhdessä, kahdenvälisesti. Yhdysvallat on Thaimaan suurin vientimarkkina ja kolmanneksi suurin sijoittaja, ja uusilla toimilla, kuten tänään käynnistimme toimitusketjujemme tukemiseksi, aiomme tehdä talouksistamme entistä turvallisempia.

Teemme sen alueellisesti Intian ja Tyynenmeren talouskehyksen kautta. Perustajakumppanina Thaimaa ottaa johtavan roolin tämän kehyksen muokkaamisessa, jotta työntekijämme, yrityksemme ja hallitukset voisivat johtaa yhteisen hyvinvointimme kannalta kriittisillä aloilla, kuten puhdas energia, kuten digitaalinen kauppa. Ja arvostamme suuresti Thaimaan johtajuutta APEC:ssä tänä vuonna; odotamme innolla, että voimme rakentaa tämän menestyksen varaan, kun Yhdysvallat ottaa isäntänä ensi vuonna.

Kävimme tänään myös vilpittömän keskustelun demokratiasta ja ihmisoikeuksista – yhteisistä ydinarvoista. Yksi demokratian ainutlaatuisista vahvuuksista on kyky tunnustaa puutteemme ja toimia niiden korjaamiseksi. Tämä henki heijastuu tänään allekirjoittamassamme tiedonannossa strategisesta liitosta ja kumppanuudesta, joka vahvistaa sitoumuksemme auttaa toisiamme noudattamaan vapaiden ja avoimien yhteiskuntien periaatteita, kuten riippumaton kansalaisyhteiskunta ja vapaat ja oikeudenmukaiset vaalit.

Syvennämme myös vuosikymmeniä jatkunutta kansanterveysyhteistyötä. Thaimaa on tärkeä kumppani maailmanlaajuisessa COVID-19-toimintasuunnitelmassa, jonka loimme yrittääksemme lopettaa tämän pandemian akuutin vaiheen ja jättää maailman paremmaksi ehkäisemään, havaitsemaan ja reagoimaan tuleviin hätätilanteisiin.

Olemme lahjoittaneet Thaimaalle yli 2.5 miljoonaa annosta turvallisia, tehokkaita COVID-19-rokotteita – maksutta, ilman poliittisia sitoumuksia –, kun taas USAID on tarjonnut merkittävää apua yhteisöille, jotka ovat suurimmassa vaarassa.

Maamme ovat kumppaneita vastaamaan alueellisiin haasteisiin ja alueellisiin kriiseihin. Yhdysvallat työskentelee Thaimaan ja koko ASEANin kanssa pakottaakseen Burman hallintoa täyttämään viiden kohdan konsensuksen, lopettamaan sen julman väkivallan ja palauttamaan Burman demokratian tielle.

Tänä aamuna minulla oli itse asiassa tilaisuus tavata joitakin Burman nuoria johtajia, jotka ovat sitoutuneet rakentamaan demokraattista tulevaisuutta. Yli 91,000 XNUMX Burmasta siirtymään joutunutta ihmistä on tällä hetkellä Thaimaassa, mikä on osa maan ylpeää perinnettä pakolaisten vastaanottamisesta.

Vuosikymmenten ajan Yhdysvallat on tukenut näitä ponnisteluja täällä Thaimaassa, mukaan lukien 45 miljoonan dollarin humanitaarinen apu pelkästään tänä vuonna.

Lopuksi syvennämme siteitä, yhteyksiä kansojemme välillä.

Tänään tapasin thaimaalaisia ​​alumneja Fulbright-ohjelmasta, kansainvälisestä vierailijajohtajuusohjelmasta ja Young Southeast Asian Leaders Initiativesta. Yli 5,000 XNUMX thaimaalaista on osallistunut näihin ohjelmiin vuosien varrella. He ovat rikastuneet vuorovaikutuksestaan ​​amerikkalaisten kanssa, aivan kuten amerikkalaiset ovat hyötyneet suhteestaan ​​thaimaalaisten opiskelijoiden, tutkijoiden, uudistajien ja johtajien kanssa.

Harvat ihmiset historiassa ovat tehneet enemmän näiden siteiden edistämiseksi kuin suuri diplomaatti Thanat Khoman. Monien panostusten joukossa hän vaati Thaimaasta yhdeksi ensimmäisistä maista, joka isännöi rauhanjoukkojen vapaaehtoisia Yhdysvalloista. Ja kun häneltä kysyttiin miksi, hän sanoi: "On hyvä, että hallitukset ovat tekemisissä toistensa kanssa, mutta vielä tärkeämpää on, että ihmiset ovat tekemisissä keskenään, että heillä on ensikäden tietoa, ensikäden kokemusta ja myös omakohtaisia ​​ideoita siitä, mitä meidän pitäisi tehdä tässä maailmassa säilyttääksemme rauhan ja kehittääksemme ystävällisiä suhteita."

Olen siis kiitollinen siitä, että kaikki nämä vuodet myöhemmin etsimme jatkuvasti uusia tapoja saattaa hallituksemme yhteen, mutta mikä vielä tärkeämpää, tuoda kansamme yhteen meidän kaikkien hyödyksi.

Haluan siis kiittää Thaimaan hallitusta ja kansaa siitä, että he isännöivät meitä niin lämpimästi tänään, sunnuntaina. Ja sen myötä otan mielelläni vastaan ​​joitain kysymyksiä. Kiitos.

Moderaattori:  Aloitamme Shaun Tandonista AFP:stä.

SIHTEERI BLINKEN:  Shaun?

KYSYMYS:  Joo. Kiitos, herra sihteeri. Voinko seurata kommentteja, jotka annoit Burmasta/Myanmarista? Puhuitte viiden pisteen konsensuksesta, mutta tietysti on kulunut yli vuosi siitä, kun ASEAN esitti sen. On kulunut yli vuosi siitä, kun Yhdysvallat on määrännyt pakotteita junttaa vastaan. Oletko edelleen varma, että tämä lähestymistapa toimii? Mitä muuta voidaan tehdä? Mitä muuta Yhdysvallat voi tehdä palauttaakseen demokratian, auttaakseen demokratian palauttamisessa Burmaan?

Voinko seurata paria kohtaa siitä? Myös Kiinan ulkoministeri Wang Yi oli äskettäin – Balin lisäksi myös Myanmarissa. Näetkö hänen ponnistelunsa ja Kiinan ponnistelut auttavan tai estävän diplomatiaa, jota ASEAN ja Yhdysvallat tekevät Burman suhteen?

Ja tähän liittyen jotkut ovat vaatineet Yhdysvaltoja tunnustamaan virallisesti NUG:n Myanmarin lailliseksi hallitukseksi. Onko se jotain korteista, mukaan lukien edustusto Washingtonissa? Kiitos.

SIHTEERI BLINKEN:  Kiitos. Lopuksi mielestäni on valitettavasti turvallista sanoa, että emme ole nähneet positiivista liikettä. Ja päinvastoin, näemme jatkuvasti Burman kansan sortoa. Näemme edelleen hallituksen harjoittavan heihin väkivaltaa. Näemme edelleen käytännössä koko opposition vankilassa tai maanpaossa. Ja näemme edelleen kauhean humanitaarisen tilanteen, jota pahentaa se tosiasia, että hallinto ei toimita sitä, mitä ihmisille tarvitaan. Ja se myös asettaa todellista painetta Thaimaahan, kun ihmiset pakenevat Burman väkivaltaa, sortoa.

Tässä yhteydessä minun on sanottava, että arvostamme suuresti sitä, mitä Thaimaa on tehnyt helpottaakseen rajat ylittävää apua ja pyrkiessään laajentamaan yhteistyötä esimerkiksi COVID-19-rokotteiden hankkimiseksi Burman ihmisille ja siirtymään joutuneille. Uskon, että voimme tehdä vielä enemmän varmistaaksemme, että humanitaariset järjestöt pääsevät luomaan ihmisiä rajalla varmistaakseen, että he saavat tarvitsemaansa apua.

Mutta katso, tässä vaiheessa ajattelen muutamia asioita. Ensinnäkin kaikkien maiden on jatkossakin puhuttava selkeästi siitä, mitä hallitus tekee jatkuvassa tukahduttamis- ja raakuudessaan. Meillä on Burman kansaa kohtaan velvollisuus saattaa hallinto vastuuseen. Alueellinen tuki hallinnon sitoutumiselle ASEANin kehittämään viiden kohdan konsensukseen on myös kriittinen. Näin ei ole tapahtunut, ja mielestäni kaikkien ASEAN-maiden on saatava hallinto siitä vastuuseen, jatkettava väkivallan välitöntä lopettamista, poliittisten vankien vapauttamista ja Burman demokraattisen polun palauttamista.

Mutta tähän mennessä emme ole nähneet myönteistä liikettä tähän suuntaan. Jatkamme keinojen etsimistä – ja muut maat voivat tehokkaasti painostaa hallitusta palaamaan demokraattiselle tielle, ja teemme sitä säännöllisesti. Se oli osa tämän päivän keskustelua.

En voi puhua suoraan siitä, mitä Kiina tekee tai ei tee Burmassa, mutta mielestäni on myös Kiinan velvollisuus ja Kiinan edun mukaista nähdä Burman siirtyvän takaisin sille tielle, jolla se oli ja se oli niin väkivaltaisesti häiritty. vallankaappauksesta.

Luulen, että tämä on asia, johon keskitymme syvästi, vaikka käytämmekin tietysti paljon aikaa Venäjän aggressioon Ukrainaa vastaan. Emme ole unohtaneet Burmaa, emmekä sen ihmisiä. Minulla oli tänään tilaisuus istua muutaman merkittävän Burman nuorten kanssa keskustelemaan heidän mielestään sen demokraattisesta tulevaisuudesta, ja työskentelemme nuorten kanssa, teemme yhteistyötä kansallisen yhtenäisyyden hallituksen kanssa, teemme yhteistyötä muiden kanssa. aitoja Burman kansan edustajia, ja teemme sitä jatkossakin, mukaan lukien NUG:n työn tukeminen.

Moderaattori:  Käännyn herra Chanchai Pratheepwattanawongin puoleen.

KYSYMYS:  Äskettäin Kiina vahvisti juuri, että presidentti Xi Jinping osallistuu APEC:n kokoukseen marraskuussa. Onko USA:n hallitukselta tietoa, osallistuuko myös presidentti Biden?

SIHTEERI BLINKEN:  Odotamme innolla osallistumista APEC-huippukokoukseen, ja kuten mainitsin, otamme myös APEC:n viestikapula ensi vuonna. Olemme siis – vietimme jonkin aikaa keskustellessamme ystävillemme täällä Thaimaassa heidän johtajuudestaan ​​APEC:ssä ja siitä, mitä asioita voimme oppia ottaessamme viestikapulaa. En voi vielä sanoa, kuka osallistuu, mutta Yhdysvallat tulee olemaan hyvin läsnä.

Moderaattori:  Nike Ching, VOA.

KYSYMYS:  Kiitos, herra sihteeri.

SIHTEERI BLINKEN:  Kiitos.

KYSYMYS:  Sri Lankasta, voitko kommentoida siellä vallitsevaa kriisiä, sillä maa on pahimman talouskriisin edessä sitten itsenäistymisen ja sen presidentti eroaa ensi viikolla? Pitäisitkö kriisin syyksi ruoan ja energian hintojen nousuun, joka liittyy Venäjän hyökkäykseen Ukrainassa, ja jos se aiheuttaisi samanlaista epävakautta muualla maailmassa?

Ja erikseen, jos saan Kiinan suhteen, edellisen kysymyksen jatkoksi: onko edistytty seuraavan vuorovaikutuksen vahvistamisessa presidentti Bidenin ja Kiinan presidentti Xi Jinpingin välillä, ja onko heidän välillään mahdollisuus ensimmäiseen kasvokkain tapaamiseen G20-huippukokouksessa? Kiitos.

SIHTEERI BLINKEN:  Kiitos, Nike. Mitä tulee Sri Lankaan laajemmin, seuraamme tätä tiiviisti. Katsomme poliittista kehitystä. Olemme nyt nähneet tuhansia kaikentaustaisia ​​ihmisiä lähtevän kaduille, etsimässä vastuullisuutta, avoimuutta ja parempaa tulevaisuutta.

Huomautan, että pääministeri ilmoitti eroavansa, kun kaikki puolueet sopivat uuden hallituksen muodostamisesta. Olemme myös nähneet raportteja Sri Lankan parlamentilta, puhemieheltä, joka sanoi, että presidentti aikoo erota 13. heinäkuuta. Seuraamme kaikkea sitä.

Muuten, kehotamme Sri Lankan parlamenttia suhtautumaan asiaan sitoutumalla maan, ei yhden poliittisen puolueen, parantamiseen.

Ja sitten hallituksen velvollisuutena, olipa kyseessä uusi, perustuslaillisesti valittu hallitus, nykyinen hallitus, on ponnisteltava nopeasti yrittääkseen löytää ja toteuttaa ratkaisuja, jotka tuovat takaisin mahdollisuuden pitkän aikavälin taloudelliseen vakauteen, käsitellä Sri Lankan kansan ongelmia. tyytymättömyys, joka on niin voimakasta ja käsinkosketeltavaa, heikkeneviin taloudellisiin olosuhteisiin, mukaan lukien sähkö, mukaan lukien ruoka – ja palaan siihen hetken kuluttua – mukaan lukien polttoainepula.

Samalla kun näemme tämän kehittyvän, tuomitsemme kaiken rauhanomaisiin mielenosoittajiin ja toimittajiin kohdistuvan väkivallan. Sri Lankan kansalla on oikeus korottaa äänensä rauhanomaisesti. Samalla vaadimme täydellistä tutkintaa, pidättämistä ja syytteeseenpanoa kaikkiin mielenosoituksiin liittyvään väkivaltaan ja väkivaltaisuuksiin osallistuvista henkilöistä.

Kysyit Venäjän Ukrainan aggression vaikutuksista elintarviketurvaan ja mahdollisista vaikutuksista Sir Lankaan. No, luulen, että näemme tämän vaikutuksen kaikkialla maailmassa, ja se voi olla yksi Sri Lankan tapahtumiin vaikuttavista tekijöistä, vaikka uskon, että kuten juuri sanoin, monet muutkin ovat kokoontuneet yhteen.

Mutta se, mitä näemme ympäri maailmaa, on kasvava elintarviketurva, jota on merkittävästi pahentanut Venäjän aggressio Ukrainaa vastaan. Ja kuten meillä on ollut tilaisuus keskustella viime päivinä, yli 20 miljoonaa tonnia viljaa istuu siiloissa Ukrainassa, jotka eivät pääse ulos, eivät pääse ulos ruokkimaan ihmisiä ympäri maailmaa, koska Venäjä on saarto Ukrainan satamat Odessassa, Mustallamerellä.

Meillä on lannoitekriisi, jolla on todellinen vaikutus täällä Thaimaassa, lannoitepula, hinnat ovat nousseet taivaisiin. Se on erittäin merkittävää, varsinkin maanviljelysmaassa, Thaimaan kaltaisessa elinvoimaisessa maatalousmaassa, koska lannoitteiden puuttuessa tiedämme, että se tarkoittaa, että ensi vuonna sadot laskevat ja hinnat mahdollisesti nousevat. Tämä on yksi syistä, miksi presidentti Biden omisti puoli miljardia dollaria muutama viikko sitten kannustaakseen lisäämään lannoitteiden tuotantoa Yhdysvalloissa, jotta voimme jakaa sen maailman kanssa.

Joten näemme tämän Venäjän aggression vaikutuksen näkyvän kaikkialla. Se taas saattoi vaikuttaa Sri Lankan tilanteeseen. Olemme huolissamme sen vaikutuksista ympäri maailmaa. Työskentelemme kovasti käsitelläksemme näitä vaikutuksia, mukaan lukien sijoittamalla merkittäviä resursseja elintarviketurvan puutteesta johtuvien humanitaaristen tarpeiden käsittelemiseen tällä hetkellä sekä investoimalla pitkän aikavälin tuotantoon ja kestävyyteen, jotta mailla on mahdollisuudet tuottaa ruokaa, jota ne ovat. tarve ajan myötä.

Ja sitten, mitä tulee presidentti Xiin ja presidentti Bideniin, odotamme, että heillä on mahdollisuus puhua tulevina viikkoina, enkä voi puhua siitä, mitä voi tapahtua syksyllä.

Moderaattori:  Otamme viimeisen kysymyksen herra Jompol Daosukholta.

KYSYMYS:  Hei. Voisitko tehdä tämän selväksi – Yhdysvaltojen hallituksen roolista Aasian ja Tyynenmeren alueella, jota kutsutaan Indo-Tyynenmeren alueeksi? Koska jotkut thaimaalaiset ovat liian huolissaan roolistasi. Jotkut sanovat, että Yhdysvaltain hallitus rakentaa alueellemme Naton uuden version. Voitko tehdä selväksi, onko se vai ei?

SIHTEERI BLINKEN:  Kiitos. Meillä on sitoumus ja näkemys – joka mielestäni on jaettu monien muiden maiden kanssa – tästä alueesta ja sen tulevaisuudesta, vapaasta, avoimesta ja turvallisesta. Ja se tarkoittaa muun muassa sitä, että ihmiset, tuotteet, investoinnit voivat liikkua vapaasti ja mennä sinne, missä niitä tarvitaan. Se tarkoittaa, että maat voivat tehdä omat päätöksensä omasta tulevaisuudestaan, omasta politiikastaan ​​ilman kenenkään muun pakottamista. Se tarkoittaa, että ihmiset näissä maissa voivat elää vapaasti, puhua vapaasti ja pyrkiä entistä parempaan elämään tulevaisuudessa. Se on tulevaisuus, jota yritämme rakentaa.

Ja teemme sen monin eri tavoin. Teemme sen tekemällä hyvin tiivistä yhteistyötä esimerkiksi ASEANin kanssa sekä APEC:n sisällä. Teemme sen joidenkin uusien käynnistämiemme aloitteiden kautta, mukaan lukien ns. Quad, johon osallistuu Intia, johon osallistuu Japani, johon liittyy Australia, jossa olemme muun muassa koonneet yhteen voidaksemme tuottaa ja jakaa monia, monia rokotteita COVID-19:n torjumiseksi. Teemme sen Indo-Pacific Economic Frameworkin kautta, joka yrittää käsitellä 21-luvun talouden tärkeimpiä tekijöitä tavoilla, jotka vaikuttavat kansalaisten elämään kaikissa maissamme; digitaalitalous, joka on yhä tärkeämpi; turvalliset toimitusketjut; teknologian käyttöä ympäröivät säännöt sen varmistamiseksi, että teknologiaa käytetään tavalla, joka suojelee yksityisyyttä ja edistää vapautta, ei sortoa; varmistaa, että hallinto on tehokasta ja että siinä ei esiinny korruptiota. Kaikki nämä asiat ovat osa visiotamme.

Ja viimeisenä sanon, että tässä ei ole kyse maiden vaatimisesta tai vaatimisesta. kyse on valinnanvapauden antamisesta heille. Ja siihen olemme keskittyneet.

Moderaattori:   Paljon kiitoksia kaikille.

SIHTEERI BLINKEN:  Kiitos. Kiitos kaikille.

Tilaa
Ei, Meechukhun
National News Writer Pattaya Newsissa syyskuusta 2020 lokakuuhun 2022. Bangkokissa syntynyt ja varttunut Nop kertoo mielellään tarinoita kotikaupungistaan ​​sanoillaan ja kuvillaan. Hänen koulutuskokemuksensa Yhdysvalloissa ja intohimo journalismiin ovat muokanneet hänen aitoja kiinnostuksen kohteitaan yhteiskunnassa, politiikassa, koulutuksessa, kulttuurissa ja taiteessa.