Thaimaa sanoo etenevänsä nopealla Thaimaan ja Kiinan välisellä rautatiellä

BANGKOK (Reuters) - Thaimaan hallitus sanoi, että se "edenee" paljon viivästyneen Thaimaan ja Kiinan välisen nopean rautatielinjan kanssa, joka yhdistää Thaimaan, Laosin ja Kiinan, kun kolme maata valmistautuivat solmimaan uuden sopimuksen tällä viikolla Pekingissä. Belt and Road -huippu.

Viralliset neuvottelut hankkeesta – 873 kilometriä (542 mailia) pituudelta – aloitettiin vuonna 2014, mutta niitä ovat vaivanneet viivästykset, mukaan lukien suunnittelusta, rahoituksesta ja teknisestä avusta johtuvat erimielisyydet.

Thai-hanke on osa Kiinan suunnitelmaa Kaakkois-Aasian poikki linkkiverkostosta, joka lopulta yhdistäisi Lounais-Kiinan Kunmingin Singaporeen.
Se on myös osa laajempaa kiinalaista aloitetta infrastruktuurin rakentamiseksi Kiinan yhdistämiseksi Aasiaan, Eurooppaan ja muualle.

Thaimaa päätti vuonna 2016 kieltäytyä Kiinan rahoituksesta hankkeelle korkeiden korkojen vuoksi – valitus vastaavista hankkeista useissa maissa –

d päätti rahoittaa itse projektin 170 miljardin bahtin (5.32 miljardin dollarin) thaimaalaisen osan.
Toistaiseksi vain ensimmäiset 3.5 kilometriä linjasta on rakennettu Thaimaassa, mutta liikenneministeriön virkamies kertoi Reutersille tiistaina, että ensimmäisen Bangkokiin johtavan osuuden pitäisi valmistua kahdessa tai kolmessa vuodessa.

Hanke saa uutta energiaa, kun Thaimaa, Laos ja Kiina allekirjoittavat kolmisuuntaisen yhteistyöpöytäkirjan torstaina Pekingin konferenssissa rautatiesillan rakentamiseksi, joka yhdistää Thaimaan Nong Khain maakunnan ja Laon pääkaupungin Vientianen, Thaimaan ministeriö sanoi. Ulkomaanasiat.

"Yhdyssilta tekee hankkeesta esimerkin saumattomista yhteyksistä alueella", ministeriön Itä-Aasian divisioonan johtaja Lada Phumas sanoi toimittajille tiedotustilaisuudessa.
”Projekti etenee omaa tahtiaan. Meidän on painotettava, että projekti etenee tavoitteidemme mukaisesti, hän lisäsi.
Belt and Road -huippukokoukseen, joka järjestetään torstaista lauantaihin Pekingissä, osallistuu pääministeri Prayuth Chan-ocha sekä hänen ulko- ja liikenneministerinsä.

Thaimaan kommentit tulivat sen jälkeen, kun Malesia ja Kiina sopivat 12. huhtikuuta 688 kilometrin pituisen rautatiehankkeen rakentamisen jatkamisesta.

“TODELLA TAPAHTUU”
Thaimaan ja Kiinan välinen rautatie on jaettu kahteen osaan: ensimmäinen on 250 kilometrin (155 mailia) linja, joka yhdistää Thaimaan pääkaupungin Bangkokin ja Nakhon Ratchasiman koillisprovinssin.
Osaston odotetaan olevan toiminnassa kahdessa tai kolmessa vuodessa, liikenneministeriön pysyvä sihteeri Chaiwat Thongkamkoon kertoi Reutersille tällä viikolla. Hän ei voinut antaa aikataulua koko projektin valmistumiselle.

Toinen osa yhdistää Nakhon Ratchasiman ja Thaimaan rajan Nongkhain maakunnassa, jossa silta – torstaina sovitun sopimuksen kohteena – yhdistää Thaimaan rautatien Laosin verkkoon.

Suurnopeusradan osien rakentaminen tehdään kussakin maassa erikseen. Thaimaa sanoo, ettei se ota vastaan ​​rahoitusta Kiinasta, vaan käyttää kiinalaista asiantuntemusta ja ostaa laitteita ja rautatietekniikkaa Kiinasta.

”Siksi tämä yhteysalue (Laosin ja Thaimaan välinen silta) on tärkeä. Se symboloi, että Belt and Road -aloite tämän eteläisen käytävän kautta todella toteutuu”, Chaiwat sanoi.

Hän sanoi, että Kiinan ja Thaimaan väliset edestakaiset keskustelut ovat aiheuttaneet viivästyksiä, mutta neuvottelut erittäin teknisestä junajärjestelmästä - joka koostuu opastimista, sähköstä ja ratatöistä - ovat nyt lähellä päätökseen.

"Kiinalaiset kehittivät kiskon alun perin kotikäyttöön, ja he ovat päässeet pitkälle viedäkseen tällaista teknologiaa, mutta se on heille vielä suhteellisen uutta teknologian siirtämisessä muille", Chaiwat sanoi ja lisäsi, että suurin osa asiakirjoista, koulutuskursseista ja suunnittelu oli alun perin kiinaksi.

"Neuvottelut on saatu 90-prosenttisesti päätökseen ja uskon, että molemmat osapuolet voivat jättää sopimuksen ja allekirjoittaa sen kuukauden kuluessa", Chaiwat sanoi.

"Sen jälkeen on kyse rakentamisesta."

Adam Judd on TPN-median osaomistaja joulukuusta 2017 lähtien. Hän on kotoisin Washington DC:stä, Amerikasta, mutta on asunut myös Dallasissa, Sarasotassa ja Portsmouthissa. Hänen taustansa on vähittäiskaupan, henkilöstöhallinnon ja toiminnanohjauksen parissa, ja hän on kirjoittanut uutisista ja Thaimaasta useiden vuosien ajan. Hän on asunut Pattayalla päätoimisena asukkaana yli kahdeksan vuotta, on paikallisesti tunnettu ja vieraillut maassa säännöllisesti yli vuosikymmenen ajan. Hänen täydelliset yhteystietonsa, mukaan lukien toimiston yhteystiedot, löytyvät alla olevalta Ota yhteyttä -sivultamme. Tarinoita lähetä sähköpostia osoitteeseen Pattayanewseditor@gmail.com Tietoja meistä: https://thepattayanews.com/about-us/ Ota yhteyttä: https://thepattayanews.com/contact-us/